Little bit of diary #16: November 2018

December is begonnen en mijn instafeed vult zich met herfstbladeren, sinterklaascadeautjes en warme mokken thee. Hier daarentegen begint de temperatuur af en toe tegen de 30 graden aan te lopen en is het tijd voor de zomer. Het is vreemd om kerstbomen te zien en in je zomerkleren te lopen. Maar het leven in Melbourne begint al te wennen! Tijd voor een update.

De free walking tour

Begin November hadden we nog vrienden op bezoek en deden we ein-de-lijk de Free Walking Tour die al zo lang op onze bucketlist stond. Eerder waren we gewoon te druk geweest met andere dingen, maar we wilden die tour zo graag doen! (Ik doe deze tour eigenlijk in elke stad waar ik kom, het is zo leuk!) En het was geen tegenvaller! Onze guide was grappig en we zagen delen van de stad die voor ons heel nieuw waren, zoals de street-art lanen en de oude gevangenis (de ‘Old Melbourne Gaol’ – spreek dit laatste woord plat Engels uit en je zegt eigenlijk jail, haha!).

We leerden over de geschiedenis van Melbourne, waarom deze staat Victoria heet (om Queen Victoria te pleasen om een eigen staat te krijgen, toen er net goud gevonden was en Melbourne daarna schatrijk werd). Al met al gaf het ons inzicht in de geschiedenis van Melbourne en begrepen we beter waarom de stad er zo uit ziet als ze doet. Ik filmde vooral beelden voor mijn vlogs (die komen binnenkort online, I promise!) dus foto’s die missen een beetje. Een paar plaatjes:

Melbourne november 2018

De skyline vanaf de andere kant van de rivier

Walking tour Melbourne

Een toffe ‘rooftopbar’ op de begane grond die we onderweg tegen kwamen

Vloer love

Natuurlijk kwamen we ook nog een mooie vloer tegen onderweg <3

Streetart november 2018

Streetart lanes, zoals ACDC lane

Walking tour november 2018

Met z’n vieren na de walking tour!

Mijn broertje op bezoek!

Daarna hadden we nog een paar uur bezoek-overlap, want onze vrienden gingen weer terug naar Singapore en mijn broertje landde begin November ook in Melbourne! Het is zo bijzonder als mensen op bezoek komen als je zó ver weg woont, en het geeft je de kans om samen vakanties te doen die je anders nooit zou doen. Alvast voor zijn verjaardag in Januari boekten we onze eerste roadtrip: drie dagen met de auto de ‘Great Ocean Road’ doen. <3 Yay! Maar zijn eerste dag moesten we hem natuurlijk van zijn jetlag af helpen en gingen we nog even de stad in, uitgebreid brunchen en Melbourne ontdekken:

Mijn ‘kleine’ broertje en ik!

November 2018 rowan op bezoek

We begonnen natuurlijk met een brunch!

We keken maandagochtend nog even samen boer zoekt vrouw en toen gingen we op roadtrip! De Great Ocean Road is een beroemde roadtrip vanuit Melbourne: binnen een paar uur zit je op de weg (die dus echt zo heet) die helemaal langs de oceaan loopt. Kronkelwegen, maar in elke bocht een ‘oeh’ en ‘aah’ moment, want je ziet dus steeds prachtige stranden.

GOR november 2018

Dit bord geeft het begin van de Great Ocean Road aan

Great ocean road trip stranden

Ons gemiddelde uitzicht <3

Ik heb nog wel een stuk of 20 van deze kiekjes, hihi!

Roadtrip november 2018

Een zeldzame foto van mij in spijkerbroek

Twelve Apostles

Dit zijn de beroemde ‘Twelve Apostles’, rotsformaties gevormd door de zee (alhoewel het er intussen al geen 12 meer zijn)

Het was fantastisch!

We zagen stereotype Australische surfdudes met blond golvend haar en we spotten onze eerste wilde dieren (Koala’s: check! Emoes: check! Kaketoes: check! Wallabee’s: check! EEN KANGOEROE: CHECK!)

Onze eerste koala

Deze kaketoes springen overal in het rond

Kangoeroe november 2018

En kijk: onze eerste kangoeroe! Dit was zo’n bijzonder moment..

Naast prachtige stranden rijd je ook door veel natuurgebied, en elk half uur verandert de omgeving zo ongeveer: geen minuut is het saai. We stopten onderweg bij een jungle voor een wandeling en daarna bij een bos waar we een tour deden door de toppen van de bomen. Er was een soort stelling gebouwd waardoor je op 25 meter hoogte in het bos kon wandelen. Het was zo gaaf, maar ook zo eng! De stellage wiebelde licht (okee hij deinsde mee op de wind), het was natuurlijk veilig maar we werden er een beetje misselijk van, haha! Blij toen we weer op vaste grond stonden.

Roadtrip jungle wandeling

Wandelen in de jungle

Tree top tour

Daar linksboven liepen we dus…

Het uitzicht vanuit de toppen van de bomen

Even een hike-selfie

Onze tocht eindigde met een bezoek aan natuurgebied ‘de Grampians’, een berggebied vlakbij Melbourne (vlakbij, hoor mij dan. Toch zo’n 3,5 uur rijden. In Nederland zat je dan al bijna in Frankrijk 😉 ). Hier hiketen (is dat een woord?) we langs watervallen en over rotsen. Het was echt ontzettend prachtig:

Daar gaan we hoor

Dit was zo ongeveer onze route

We kwamen langs watervallen – dit zijn de Mackenzie Falls

En ook dit soort klimmetjes gingen we aan – hier liepen overigens ook gewoon families met kinderen, haha!

Uiteindelijk kwamen we op de top!

En zagen we dit <3

Een beetje zelfliefde

Terug in Melbourne bleef mijn broertje nog een dagje chillen op onze bank (en wij ook) en daarna vertrok hij richting Sydney. Het was zo leuk dat hij er was en het voelde zo ‘normaal’ ofzo! Maar met zoveel bezoek vergeet ik nog wel eens tijd voor mezelf te nemen en nou ja, dat deed ik dan maar daarna! Ik boekte een kapper op aanraden van een mededanser (wiens haar altijd perfect zit haha!) en genoot van een uurtje hoofdmassage en een nieuw kapsel. En de kapper was echt fantastisch ingericht! Overal gekleurde mozaiek op de muren en planten overal en toen ik binnen kwam was de vraag: ‘wil je een biertje of cider ofzo?’ Perrrrfect haha!

Bij de kapper november 2018

Mijn nieuwe coupe!

De laatste tijd lees ik veel over selfcare, het lijkt wel een nieuwe trend, maar ik denk een hele goeie. Hier naar toe verhuizen brengt zoveel gedachten boven, zoals: wat vind ik belangrijk in het leven, waar besteed je het liefst je tijd aan als je opnieuw kan beginnen (lees: wat wij hier doen). Dus het is goed om te bezinnen en af en toe eens tijd met jezelf in te plannen. Interessante blogs hierover zijn die van de groene meisjes en deze van Gimme Some Oven over een mini retreat met jezelf (Engels). Doe jij al aan selfcare uurtjes? Nog tips voor interessante boeken/podcasts hierover?

Zomerse Zaterdagen

Nu de temperaturen oplopen en de leuke markten de grond uitschieten, begin ik mij nog meer thuis te voelen. Samen met Italiaans vriendinnetje Alessandra ga ik heel wat markten af, iets wat ik ook al heerlijk vond in Utrecht 🙂 Zo gingen we halverwege November op één zaterdag naar wel 6 verschillende markten, haha! Je moet een beetje uitkiezen waar je heen gaat, want soms zijn ze heel ver van elkaar of allemaal hetzelfde, maar dit keer waren er allerlei verschillende in dezelfde buurt en we namen natuurlijk ook pauze tussendoor hoor, haha! Bijvoorbeeld door te brunchen of nog meer koffietentjes te testen 😉

Brunch industry beans

Natuurlijk begonnen we onze zomerse zaterdag met een goede brunch. Wie vraagt zich al af of ik tonnetje rond terugkom? 😉

Je bent hipster of je bent het niet he…

Brighton Beach Boxes

Ook gingen we deze maand voor het eerst ‘echt’ naar het strand hier in Melbourne. Je hebt hier St. Kilda Beach, dat is vlakbij de stad en op zich tja, er is zand enzo. Maar een echt strand ligt ietsje verderop, een uur met de trein, en heeft ook van die leuke gekleurde strandhuisjes. Die huisjes zijn een enorme touristtrap, haha, want je moet serieus op je beurt wachten voor een fotoshoot, maar goed. Het was het waard.

Brighton Beach boxes

Brighton beach

Zo druk is het dus stiekem bij die beach boxen 😉

Als je iets verder loopt is het overigens heel rustig, dus we vermaakten ons een uur op het strand en besloten daarna dat we niet gegrild wilden worden en gingen weer terug. In Australie zit er dus een gat in de ozonlaag en de UV sterkte is hier mega hoog. Boven UV3 moet je je insmeren, en dat is zo ongeveer elke dag. Zelfs als het bewolkt is. Dus bakken in de zon zit er hier niet in! (Dat is zelfs in Nederland af te raden volgens mij)

Kerst met 30 graden

Natuurlijk nu december is aangebroken zie je langzaam hier de kerstversieringen tevoorschijn komen. Het is echt wel raar hoor, dan schijnt de zon en zie je overal van die notenkraker mannetjes en kerstbomen. Op mijn werk heeft de kerstboom zelfs alle Australische dieren erin als versiering, haha! Ik moet zeggen dat we ons nog totaal niet in kerststemming voelen. Overigens zijn alle tv-reclames hier wel gewoon met kerst en sneeuw. HOEZO.

Kerst in melbourne

Dit is dus de kerstboom op mijn werk. Zie je de kangaroe eronder zitten?

Kerstversiering in de zomer, blijft gek he!

Ons nog meer thuis voelen

Thuis beginnen we ons inmiddels ook echt ’thuis’ te voelen. We scoorden een 4e barkruk via Facebook Marketplace (dat is hier heel populair, ipv marktplaats in Nederland), waardoor we nu met vrienden kunnen eten (zonder dat één iemand hoeft te staan 😉 ). Ook kocht ik een pannenkoekplant! (Jaahaa je moet ze doorgeven en niet kopen, maar sorry ik ken hier nog niet zoveel mensen!) En we organiseerden al een aantal etentjes hier! We hielden een pizza party met onze Italiaanse vrienden en ik maakte voor het eerst pizzadeeg. Ik moest meteen aan mijn vader denken die eens in de zoveel tijd voor de hele familie pizza stond te bakken en deeg stond te kneden. De pizzas waren goddelijk en we praatten er nog dagen over na. Dit soort dingen zijn echt zo gezellig! (zo gezellig dat ik spontaan vergat er een foto van te maken, hihi)

Oh en ook scoorden we een gitaar (via Facebook marketplace alweer) voor Thom, want die misten we nog. Ons huis had al een gitaar ophang-ding dus dat is makkelijk. En het staat zo gezellig! (En het klinkt nog gezelliger als Thom er op speelt!!)

Mijn eerste dansoptreden

En eind november was het dan zover: mijn eerste dansoptreden met de dansgroep waar we ons bij hadden aangesloten. (Ok dit was mijn tweede dansoptreden, maar de eerste vergeten we even, want die ging niet zo best hehe)

We hebben echt oneindig veel geoefend en op het eind ging het SUPER goed! Hier het filmpje:

Thom deed helaas nog niet mee vanwege een blessure, maar we hopen gauw samen weer te dansen! Hierna was ik echt in stuitermodus en het was zo tof om samen op te treden. Waarschijnlijk gaan jullie nog wel meer optredens zien in de tijd dat ik hier zit!

Hoe is het op mijn werk?

Die vraag krijg ik nog wel eens van mensen, omdat mijn diaries alleen maar vol staan met eten en dingen waar ik naar toe ga, haha! Maar ik kan je vertellen: het is leuk! Ik ben al met allerlei projecten bezig, en heb mijn eerste dagen op het lab gewerkt, yay! Daar werd ik weer heel blij van. Dus het was echt een inwerkperiode waarin het rustig was, en nu geniet ik van meer activiteit, meer drukte en meer deadlines. Ik ben nou eenmaal een deadliner 😉

Interessante dingen over Australië – part 3

En tot slot de meest favoriete rubriek: interessante dingen over Australië!

Allereerst: Hier in Melbourne hebben ze echt belachelijk veel kappers. Het ging me dus opvallen toen ik op zoek was naar een kapper, maar wow! Elke straat heeft ongeveer een kapper. Vinden ze haar hier zo belangrijk? Ik zie wel veel verschillende kleuren haar (roze, groen, geel, blauw etcetera) en iedereens haar lijkt altijd perfect te zitten.

Naast kappers zijn tattoos en (neus)piercings heel populair. Zelfs de meest schattige meisjes hebben ergens een tattoo verborgen, en die komen nu met de zomer natuurlijk allemaal tevoorschijn. Verder zie je ook veel neuspiercings en het staat eigenlijk best goed! Ik moet nog even ontdekken waarom dat hier zo populair is, maar het is best cool! (Mam, wees maar niet bang: het is niks voor mij)

Tot slot hebben we ontdekt hoe iedereen hier uitgaat: op z’n Brits. Hoe korter het rokje, hoe meer make-up, hoe hoger de hakken, hoe beter. Het is niet helemaal mijn smaak en toen wij voor het eerst een x ‘echt’ de stad in gingen behalve gewoon een drankje drinken, voelden we ons totaal underdressed. Alhoewel, we hadden meer kleren aan dan de gemiddelde persoon, maar je weet wat ik bedoel. Waar halen ze de tijd vandaan, en bovendien: BRRR!

Wat heb je gemist?

De afgelopen maand verblijdde ik jullie met allerlei blogs. Zo schreef ik twee groene blogs, waarvan een met recepten voor World Vegan Day en een met duurzame cadeaus voor 2018.

Ook postte ik twee recepten! Die zaten in hetzelfde thema, want ik maakte voor het eerst zelf paneer kaas en verwerkte die daarna in paneer tikka masala. Yum! Ik kookte nog veel meer andere lekkere recepten, en die halen komende maand hopelijk de blog. Stay tuned!

Tot de volgende weer! In december gaan we ook op vakantie (tussen kerst en oud en nieuw) dus verwacht volgende diary weer een volle roadtrip diary!

Zomer in Melbourne

Okee, nog 1 kiekje dan. Is de zomer hier niet prachtig?