Checklist emigreren

Het emigreerlijstje – checklist verhuizen naar het buitenland

Een half jaar geleden emigreerde ik naar Australië. Tijdelijk, dat wel, maar daarvoor moest ik bijna net zoveel regelen als voor een permanente emigratie. Ik hield bij wat ik allemaal moest organiseren, opzeggen en opstarten in het nieuwe land en deel dit vandaag graag met jullie. Hopelijk scheelt het jullie weer wat nadenkwerk als je ook (tijdelijk) naar het buitenland wil emigreren!

Emigreren naar het buitenland

Emigreren klinkt heel definitief, maar vanaf 8+ maanden in het buitenland ben je volgens de Nederlandse regering officieel al geëmigreerd. Dat moet je dus wel even goed voorbereiden! Er kwam heel wat bij kijken en het voelde alsof ik 5 maanden lang 2 banen had: mijn gewone baan en ‘mijn emigreerbaan’. Ik bezocht het gemeentehuis meerdere malen, en als ik wat beter georganiseerd was geweest, had ik dat best in 1 afspraak kunnen combineren 😉 Tijd om mijn wijsheden met de wijde wereld te delen, voor diegene onder jullie die ook plannen hebben of willen maken. Enjoy!

Tip 1: begin op tijd! Ik had dus wel een paar maanden nodig voor al het regelgedoe, vooral omdat er elke keer weer wat nieuws bij kwam kijken, waar ik nog niet aan had gedacht. Alhoewel deze checklist dat natuurlijk moet voorkomen..

Emigreren

Wat je in Nederland moet regelen

Begin met het scrollen door je bankoverzicht. Ik weet het, dat is af en toe eng, maar het geeft je wel een overzicht van je maandelijkse uitgaven en/of periodieke kosten. Maak hiervan een overzicht, en je weet direct wat je allemaal moet gaan opzeggen. Verder moet je uitzoeken of je een visum nodig hebt voor vertrek. Binnen Europa is dat niet nodig, maar daarbuiten komt daar wel wat bij kijken. Maak ook daarvan een lijst met benodigdheden. Van alle bovenstaande dingen kun je dan vervolgens een timeline maken: wat is voor welk onderdeel de opzegtermijn of hoe lang duurt het om het te regelen? Wat ik allemaal moest regelen en opzeggen deelde ik op in ‘Financieel’, ‘Vaste lasten’ en ‘Burgerzaken’. Daarna deel ik wat ik allemaal hier (in Australië) weer opnieuw moest aanvragen.

Financieel

  • Verzekeringen – je WA, inboedel- en doorlopende reisverzekering zijn niet meer geldig als je geen Nederlands adres hebt. Die kun je dus net zo goed opzeggen.
  • Zorgverzekering – dit is een gevalletje apart. Hiervoor moet je namelijk een toetsingsformulier buitenland aanvragen bij je zorgverzekering zodat zij de beslissing maken of je wel of geen recht hebt op een Nederlandse zorgverzekering. Zo moest ik die van mij officieel houden omdat ik nog in Nederland ‘werk’, maar le BFs zorgverzekering werd stopgezet. Let op: dit kun je dus niet zelf opzeggen, maar MOET volgens dit formulier!
  • Bankrekening opzeggen – dit is optioneel. Je mag deze namelijk officieel houden, ook als je niet meer in Nederland woont en ik heb dan ook gekozen hem te houden. Dit ivm Netflix, Spotify, de DUO en natuurlijk mijn zorgverzekering. Maar opzeggen kan natuurlijk ook! Wacht dan wel even tot je een nieuwe bankrekening hebt in het land van bestemming.
  • Regel een bankstatement – dit is een document van je bank waarop je financiële situatie uitgelegd is en waar je optioneel je spaargeld en saldo overzicht op kan laten zetten. Dit is handig voor toekomstige huisbazen, die willen weten dat je liquide genoeg bent om huur te betalen. Vraag hem natuurlijk wel in het Engels aan 😉
  • Overige verzekeringen – bestaan die? Ja, ik was al bijna vergeten dat ik dus een diefstalverzekering had voor mijn fiets. Die moest dus ook nog opgezegd!

Vaste lasten

  • Je gas/electra/water – dit was nog nooit zo gemakkelijk: het toverwoord ‘emigreren’ doet de rest.
  • Je Spotify/Netflix – optioneel natuurlijk, ik heb ze gehouden
  • Je goede doelen/donaties – optioneel, ik zocht hier nieuwe
  • Je NS abonnement – de NS is niet de snelste, dus doe dit op tijd
  • Telefoon abonnement – ook dit is optioneel. Je mag officieel je telefoon abonnement gewoon houden, maar na 8 maanden kan je provider wel besluiten dat je hem te weinig gebruikt en dat hij wordt afgesloten. Maar voor de overgangsperiode is het wel handig, en ik heb mijn abonnement (sim only) gewoon op het allergoedkoopst gezet om mijn nummer te behouden voor whatsapp en evt terugkomst. Nu maar hopen dat Ben niet besluit om mijn abonnement op te zeggen! *fingers crossed
Emigreren checklist

Burgerzaken

En dan de burgerzaken. Zoals gezegd legde ik een aantal tripjes af naar het gemeentehuis, deels verplichte onderdelen, deels ‘voor het geval dat’ zaken. Het is handig om een aantal papieren alvast op tijd te regelen of gewoon voor de zekerheid te hebben aangevraagd. Bijvoorbeeld:

  • Check de geldigheid van je paspoort en rijbewijs. Zo was mijn rijbewijs bijvoorbeeld bijna verlopen (een half jaar na emigreren) en kon ik die beter direct in Nederland nog verlengen. Anders moet je in het buitenland op zoek naar een ambassade enzo…
  • Vraag een ‘verklaring goed gedrag’ aan bij het gemeentehuis. Die kunnen ze zo in het buitenland vragen bij nieuwe werkgevers, of nieuwe huisbazen. Kost een paar tientjes, maar dan heb je hem maar vast
  • Ook vroeg ik een ‘gecertificeerde paspoortkopie’ aan. Dat is een kopie van je paspoort die ze letterlijk op het gemeentehuis maken en er een krabbeltje onder zetten. Administratieve rompslomp, maar wederom bij sommige dingen in het buitenland noodzakelijk. Scheelt weer een ritje naar de ambassade aldaar.
  • Regel een inschrijving bij de ‘Registratie Niet Ingezetenen‘. Dat is de organisatie van de Nederlandse Overheid die bijhoudt waar alle geëmigreerde Nederlanders wonen. Dit adres wordt automatisch doorgegeven aan de belastingdienst en andere overheidsinstanties. Je kunt dit ook nog vanuit het buitenland doen! Inschrijven gaat via je gemeente, ik kon dit bij de gemeente Utrecht gewoon online doen. Verhuis je binnen het buitenland? Geef dat dan opnieuw door aan je gemeente!
  • Heb contact met de DUO – je kunt besluiten je DUO afbetalingen tijdelijk op pauze te zetten (kan volgens mij voor max 5 jaar) of gewoon te blijven betalen. Je nieuwe adres moet je overigens handmatig aan de DUO doorgeven. Die krijgen wel door van de overheid dat er iets anders is, maar raken daarna in paniek 😉 Dus dat moet even handmatig via een formuliertje.
  • Regel een brief van je laatste huisbaas waarin je hem/haar laat verklaren dat je altijd netjes op tijd je huur betaalde. Kan ook handig zijn voor de toekomstige huizenmarkt. Ps. vergeet ook deze niet in het Engels op te laten stellen hihi
  • Print je laatste salarisstroken uit of sla ze op – ook nodig om je financiële status te kunnen verklaren bij nieuwe potentiele werkgevers.
  • Tot slot: scan alle papieren documenten in, zodat je alles in de cloud hebt of op je laptop. Je hebt sommige formulieren vaker nodig, dus dan kun je ze gewoon sturen of nog een x uitprinten!

Zorg

Ah, bijna vergeten, het kopje zorg! Naast je zorgverzekering opzeggen/regelen kun je hier namelijk ook nog wat stappen zetten:

  • Ga nog een laatste keer naar de tandarts. Dan hoef je die niet meteen te zoeken als je in je nieuwe land bent
  • Bezoek ook de huisarts nog een keer. Zo deed ik nog snel mee aan een bevolkingsonderzoek en je kunt evt via de apotheek een voorraad medicatie aanleggen indien nodig.
  • Ook kun je evt. een doktersverklaring laten opstellen in het Engels. Als je bijvoorbeeld wel eens wat hebt gebroken en metaal in je arm hebt oid?

Zo dat was alles wat je in Nederland zo ongeveer moest regelen. Ja, vergeet niet je ticket te boeken en dan ook nog verhuizen natuurlijk. Pak dat een beetje duurzaam aan, das wel zo fijn. En vergeet geen afscheidsfeestje te geven!

Emigreren naar Australië

Aangekomen op de plek van bestemming, en nu?

Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming, in mijn geval Melbourne, valt er weer een boel te regelen. Dacht je dat je klaar was in Nederland, maar nee hoor! Vraag vooral hulp, want het is overal weer anders. Praat met anderen die ook geëmigreerd zijn naar dezelfde stad en vraag tips. Zo is er hier bijvoorbeeld een ‘Dutchies in Melbourne’ Facebook groep waar ik veel info heb kunnen vinden. Ik zal hier dezelfde categorieën gebruiken als hierboven:

Financieel

  • Zoek een bank en open een rekening. Vaak kan dit alleen als je een adres hebt, maar kun je geen huis huren zonder bank. De fun van het emigreren. Voor de bank kun je echter ook een adres ‘lenen’ van iemand die je in de stad kent. Dat helpt bij het aanvragen van veel eerste dingen, en als je dan je eigen adres hebt, kun je makkelijk je adres overal wijzigen. Zoek het liefst een groene bank maar ook een waar je overal vrij kan pinnen, wel zo makkelijk.
  • Regel verzekeringen, maar niet te veel – Nederlanders staan namelijk bekend om oververzekeren. De WA verzekering bestaat hier bijvoorbeeld niet. Een inboedelverzekering kan nooit kwaad als je eenmaal een huisje hebt, en voor een reisverzekering zijn wij nog in Nederland verzekerd bij OOM, voor Nederlanders in het buitenland.
  • De zorgverzekering – zoek uit hoe dit werkt en laat je informeren over de opties. Zo is er hier een verzekering die gratis is (Medicare), ook voor Nederlanders, omdat Nederland een regeling heeft met Australië. Scheelt weer in de kosten. Maar soms zijn er ook publieke en private zorgverzekeringen, die weer andere dingen dekken.

Vaste lasten

  • Zoek een huis/appartement. Dit kan nog wel eens anders zijn dan in Nederland, dus praat hierover ook met anderen of doe wat ‘oefen’ huisbezoeken. Zo zaten wij de eerste week in een airbnb en konden we daarna 6 weken in het huis van een collega verblijven. Dit gaf ons mooi bijna 2 maanden om uit te zoeken hoe de huizenmarkt hier werkt en wat je er voor nodig hebt. Uiteindelijk was het nog een heel gedoe, dus was ik blij dat ik tips kon vragen! De ‘oefen’ huisbezoeken hielpen ook om te ontdekken hoe dat gaat.
  • Vraag daarna internet aan, gas/electra en water. Ook hier kun je gerust gewoon om tips vragen bij anderen. Moet je natuurlijk wel anderen kennen, maar er zijn altijd manieren. Mocht dat niet lukken, zorg dan voor flexibele contracten, dat als je er na een paar maanden achter komt dat er iets beters is, je nog kunt switchen. Kies het liefst voor een groene energieleverancier.
  • Zoek uit hoe het openbaar vervoer werkt op de plek van bestemming en regel eventueel een abonnement.
Belasting na emigreren

Burgerzaken

Ook in het land van bestemming moeten er een aantal burgerzaken geregeld worden. Zo moet je vaak in Europese landen een nieuw burgerservicenummer aanvragen, maar hoefde dat hier dan weer niet.

  • Regel een belastingnummer. Zeker als je wil gaan werken in het land van bestemming heb je vaak een taxnumber nodig, nog voordat je een contact kan tekenen.
  • Ga op banenjacht en geef jezelf hiervoor de tijd. De banenmarkt is in elk land weer anders en ook binnen Europa verschillen de eisen veel. Hoe ziet een CV eruit? Hoe verloopt een sollicitatie? Allemaal aspecten die totaal anders kunnen zijn in een ander land. Vaak zijn er wel op meetup.com mogelijkheden om samen met anderen hierover te leren. Meetup is sowieso een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen!
  • Regel een nieuw telefoonnummer – dat scheelt wel in de kosten. Je kunt wel je whatsapp op je oude nummer houden met een nieuwe simkaart erin overigens. Kijk een beetje rond naar de mogelijkheden en de dekking van de providers.
  • Schrijf je in bij de verkiezingen voor Nederlanders in het buitenland. Voor zowel Tweede Kamerverkiezingen als Europees Parlement mag je je stem uitbrengen.

Zorg

Naast het regelen van een zorgverzekering is het ook fijn om te weten wat je moet doen als er iets is en je bijvoorbeeld een huisarts nodig hebt. Kun je daar gewoon binnenlopen? Moet je er een zoeken in je eigen buurt? Wat zijn de regels? Ook hier geldt: vraag hulp! Zoek andere expats of bekenden en vraag aanbevelingen. Het is altijd fijn om voor de zekerheid te weten wat er moet gebeuren, want alles is zo nieuw in het nieuwe land, dat dit een beetje overwhelming kan zijn.

Daarnaast is het goed om te weten wat er precies gedekt is door je zorgverzekering en wat niet. Zo moesten wij nog een extra ambulanceverzekering regelen, en al was die niet duur, het is wel weer een extra regeldingetje!

Emigreren en vrienden maken

Sociaal

En dan hier ook een nieuw kopje: sociaal. Want emigreren is spannend en de eerste weken hou je je vooral bezig met bovenstaande dingen, maar dan komt het belangrijkste punt: je thuis gaan voelen. En na 2x naar het buitenland verhuizen kan ik wel zeggen dat er twee dingen belangrijk zijn: vrienden maken en je eigen nieuwe routine vinden! Over dat laatste: gun jezelf wat tijd, zoek een fijne supermarkt en loop daar eens uren in rond, ga op zoek naar een fijne drogist waar ze spullen hebben die jij graag gebruikt, etcetera. Melbourne is bijvoorbeeld gigantisch, dus voor mijn gevoel ben ik hier nog steeds mee bezig, hihi, maar het is wel leuk en fijn om een nieuwe routine in te bouwen! Wees de eerste weken ook lekker de toerist. Why not.

Op sociaal gebied is het dus daarnaast echt enorm belangrijk om nieuwe vrienden te maken, ook al ben ik hier bijvoorbeeld met le BF. Ga naar meetups of start een nieuwe hobby, iets wat je altijd al hebt willen leren? Zo gingen wij hier door met onze danshobby en maakten we daar direct een groep vrienden, dat was echt zo fijn! Collega’s kunnen ook helpen en expats trekken elkaar aan als magneten. Of wat dacht je van vrijwilligerswerk? Sluit je aan bij een toffe organisatie en help iets organiseren. Voel je je meteen nuttig en het is een leuke en makkelijke manier om mensen te leren kennen.

Inmiddels hebben wij hier al een vrij grote vriendengroep; zo hebben we een Europees groepje waar we elke week een avond mee borrelen en die groep dijt snel uit! Ook hebben we onze dansvrienden en hebben we ons aangesloten bij een duurzame not-for-profit waar we meteen ook een leuk stel ontmoetten en vrienden mee werden. Inmiddels hebben we bijna elke avond vol met vrienden en hobbies en begint het thuisgevoel wel te komen. Het is wel een stap die je in het begin elke keer moet maken en een gekke gedachte af en toe (‘ik heb vrienden nodig’). Maar je zult zien dat andere expats dezelfde gedachten kennen en dat het heel snel loont om die moeite erin te steken!

Tot slot

Het is een hele lijst geworden, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Omdat ik zelf ook van to-do lists houd, heb ik voor jullie een gratis printable ‘Checklist Emigreren’! Hij ziet er zo uit:

En hier kun je hem (in goede kwaliteit) downloaden. Heb je nog aanvullingen? Vul ze dan zelf in of deel ze hieronder in een comment! Ik zit hier natuurlijk al even, maar er zijn genoeg mensen met plannen om te emigreren. Ik deel later nog een blog over mijn persoonlijke leerpunten in het buitenland, want dat zijn er ook genoeg. Succes met regelen!

ps. zou ik het aanraden? Zeker! Laat bovenstaande lijst je niet afschrikken! Zou jij naar het buitenland willen verhuizen?

Foto's van pexels.com en unsplash.com

Comments: 7

  • reply
    april 5, 2019

    Wat een handig lijstje. Ik ben al best een eind. Op zich goed, want ik emigreer maandag naar België, haha. Ik vraag me wel af of ik niets over het hoofd zie, ik ben namelijk 0x bij het gemeentehuis geweest. Ik heb me online uitgeschreven en volgens de medewerker sta ik nu automatisch bij het RNI. Voordeel is wel dat België een stuk dichterbij is, dus voor mij zal het makkelijker zijn om straks nog dingen te regelen mocht dat nodig zijn.

  • reply
    april 10, 2019

    Hahaha, dit wordt zo’n gevalletje van ‘artikel opslaan just in case, je weet maar nooit’. Wat een fijn overzicht Siroon! Ik heb ooit 6 maanden in Sydney gewoond, maar dat was voor m’n studie, en dat lag ook net lekker onder die 8 maanden grens. Ik hoefde dus niet zo bizar veel te regelen – scheelde een hoop! Mocht ik ooit voor meer dan die 8 maanden gaan, dan is dit toch wel een erg ideale checklist. Dankjewel! 🙂

  • reply

    Fleur

    juli 28, 2019

    Hey Siroon,

    Heel fijn om dit te vinden! Mijn vriend en ik zijn van plan om volgend jaar het visum proces te beginnen voor Oz.
    Jouw blog is lekker leesvoer als voorbereiding.

    Groetjes!

Post a Comment