Food Lunch

9 recepten voor lunchsalades om mee te nemen

Als Nederlander in het buitenland word ik vaak uitgelachen om de boterham met kaas. En terecht eigenlijk, want waar het heus makkelijk is om met een boterham met kaas te lunchen, kan dat ook gezonder en veel lekkerder! Ik ging op zoek naar makkelijke en lekkere lunchsalades om mee te nemen en deel vandaag mijn favoriete recepten. Perfect voor je nieuwe goede voornemens 😉

De voordelen van lunchen zonder brood

Hebben jullie na de lunch ook altijd zo’n ontzettende dip? Als je luncht met brood, heb je een na een paar uur een ontzettende glucose piek in je bloed. Het zetmeel uit brood wordt namelijk in je lichaam omgezet in suiker. Op zich is daar niets mis mee maar als het in een keer veel is, dan heb je dus ineens een piek in je suikergehalte. En na die piek komt dus die dip. En daar val je van in slaap! Andere koolhydraten, zoals rijstnoedels of couscous, worden veel langzamer afgebroken in je lichaam tot suikers, waardoor de piek en dip minder extreem worden. Resultaat: minder lunchdip! En daarom stapte ik over van brood voor lunch naar lunchsalades. Het resultaat: geen lunchdip meer, YAY! Vandaag deel ik mijn favoriete recepten en ik heb geprobeerd zowel pastasalades, noedelsalades als bulgur/couscous salades te includeren, om het een beetje te variëren.

1.Noedelsalade met edamameboontjes

Mihoen met edamame boontjes
Mihoen met edamame boontjes

Dit gerecht eet ik eigenlijk vaak warm als avondeten, maar als je voldoende klaarmaakt, is het de volgende dag ook heerlijk koud als lunch. Dit soort lunchsalades zijn eigenlijk mijn favoriet, want het betekent minder klaarmaken 🙂 Hier vind je het recept .

2. Japanse soba noedelsalade

Soba noedelsalade

Deze Japanse noedelsalade lijkt in bepaalde zin op het recept hierboven, met edamameboontjes en een dressing op basis van sesamolie, maar het heeft net weer een andere twist met rode paprika en balsamico azijn. Anders aan deze salade is ook het gebruik van sobanoedels. Sobanoedels worden gemaakt van boekweit, zijn dus glutenvrij en hebben ook een langzame energieafgifte. Fijn tegen die lunchdip dus! Het recept vind je hier.

3. Halloumi salade met mango

Halloumi salade met mango
Halloumi salade met mango

Dit is er een voor de zomer, maar je kunt de mango gerust vervangen door een ander zoet fruit. Heerlijk! Deze salade heeft zelfs helemaal geen koolhydraten, maar is voedzaam genoeg door de halloumi-kaas. Het recept staat hier.

4. Bulgursalade met falafel

bulgursalade met gegrilde courgette en falafel
Courgette Falafel Bulgursalade

Deze bulgursalade met gegrilde courgette en falafel is een heerlijk vullende met zowel falafel als feta als bulgur. De frisse tomaatjes maken het af.

5. Kisir (Turkse bulgursalade)

Kisir bulgursalade Ottolenghi
Turkse Kisir

Dit recept van Ottolenghi is echt een winnaar. Ik heb het al zo vaak gemaakt! Als de granaatappels niet in het seizoen zijn, kun je altijd extra tomaatjes toevoegen of frambozen. Munt heb je toch nog in je koelkast van de mihoensalade met edamameboontjes 🙂 Perfect als lunch of als picknick materiaal. Je kunt ook een grote batch maken en het dan de hele week eten 😉

6. Bulgursalade met vegakip, mango en kikkererwten

bulgursalade kip mango
bulgursalade met vegakip en mango

We blijven nog even in bulgursalade-sferen, dat graan laat zich nou eenmaal makkelijk in een salade gieten. Dit recept voor bulgursalade met vegakip, mango en geroosterde kikkererwten is echt heerlijk! Wederom: vervang de mango als hij niet in het seizoen is.

7. Pastasalade caprese

Deze staat niet eens op de blog in een officieel recept, maar is ons go-to recept als we weinig inspiratie en zin hebben. Kook een pasta naar keuze, doe daar een hand cherrytomaatjes en bocconcini mozzarella bij (van die kleintjes) of snijd een grote mozzarella in stukken. Giet er een flinke scheut extra vierge olijfolie over, breng op smaak met zout en vers gemalen peper en serveer met spinazie of een grote hand basilicum. Altijd lekker en zó simpel 😉

8. Couscoussalade

couscoussalade

Couscous is zo’n graan wat je 1 keer koopt, vervolgens zo’n grote hoeveelheid hebt dat je er nooit meer af komt en het dan ligt te verstoffen in de kast. Daar komt nu een einde aan, want ik heb een heerlijk saladerecept voor je! Dit recept voor couscous met courgette, feta en munt is simpel en heerlijk om mee te nemen naar werk. Het recept is simpel: wel wat couscous in een schaaltje (overgiet met kokend water tot het onder staat). Bak ondertussen een gesneden courgette in een (grill)pan en snij een tomaat. Wrik de couscous na 10 minuten los met een vork en breng op smaak met wat zout, peper en olijfolie. Ras el Hanout of paprika kruiden is ook lekker. Voeg de couscous bij de gebakken courgette, de tomaat, voeg feta toe en een handje munt. Klaar is je couscous salade.

9. Geroosterde bloemkoolsalade

Foto credit: Julia – Paddock to Pixel

Credits voor dit recept gaan naar mijn dansvriendinnetje Julia, die vorig jaar begon met haar koksopleiding en allerlei heerlijke recepten uit haar mouw begon te schudden. Deze salade van geroosterde bloemkool, kikkererwten en granaatappel is echt super lekker. Holy Moly. Het recept vind je op haar blog. Een kleine aanpassing: ik gebruikte geen tahini maar suikervrije pindakaas en sumac kun je vervangen door een beetje citroensap/rasp.

Jouw favoriete lunchsalades?

Wat zijn jouw go-to recepten voor lunchsalades? Ik ben altijd op zoek naar meer, want na 2 weken ben ik dus door deze recepten heen en wil ik soms wat anders 😉 Laat het me weten in een comment!

Leave a Comment

Comments (3)

  1. Zoveel goede tips, ik ga er zeker eens een paar testen!
    Ik maak zelf bijna nooit lunchsalades, vooral wraps en laatst ontdekte ik boterham + hummus + rucola + gekookt eitje. Heel simpel, maar heel lekker.