Little bit of… November 2021 – Black and White

November was opgedeeld in twee tegenpolen. Black & White, net als de foto hierboven, alhoewel dat eigenlijk toeval was hehe. De eerste twee weken van de maand lag ik namelijk met mijn billen in de zon in Spanje. Ik genoot van een Indian summer en had daarna nog een paar dagen thuis vakantie. Maar halverwege November sloeg niet alleen het weer om; we gingen ook weer in semi-lockdown. Wát een verschil! Lees gauw verder…

Een Indian summer in Spanje

Waar ik vorige maand een flits weekend bezoek deed aan Berlijn en op werktrip ging naar Oslo, waren dat natuurlijk geen echte vakanties. En eerlijk gezegd was ik inmiddels wel aan een echte vakantie toe, want die ene week in de zomer was stiekem toch te kort! In mijn contract staat zelfs dat je 1x per jaar 2 weken achter elkaar vakantie moet nemen, en ik ben het daar 100% mee eens. Een week is te kort om echt los te koppelen, en is op de lange termijn niet duurzaam voor je lichaam, je hoofd of je totale welzijn. Twee weken vakantie it was dus!

Le BF en ik googleden ‘waar is het nog lekker weer in november’ en kwamen uit op Spanje. Via Eliza was here spotten we een schattig hotel in the middle of nowhere, maar uiteindelijk besloten we dat we toch ook iets van een stad wilden zien. Uiteindelijk maakten we er een combi citytrip en roadtrip van. Inclusief het schattige hotel in the middle of nowhere.

We begonnen in Valencia! Daar was ik nog nooit geweest en le bf 10 jaar geleden, en die herinnerde het zich als heel leuk. De andere helft van Nederland had denk ik dezelfde google zoektocht gebruikt, want het zat vol met Nederlanders, maar dat mocht de pret niet drukken. We wandelden alle leuke buurtjes af, bewonderden streetart, zaten op het strand, deden een toeristische fietstocht en aten lekkere brunches en diners op het terras. Wat ontzettend fijn om nog even zon mee te krijgen. Wat kiekjes:

Na een paar dagen Valencia reden we richting het zuiden. Allereerst kom je dan langs de paella rijstvelden van Spanje. Heel bizar, alsof we weer even in Bali waren! We aten vegetarische paella bij het beste paella restaurant ter wereld, maar helaas: ik hou nog steeds niet van paella haha!

Mijn hoofd spreekt boekdelen over hoe blij ik ben met deze paella

Daarna reden we door naar Bolulla, naar dit cute hotel waar we een prachtige hotelkamer met bad hadden en uitzicht op de sinaasappelgaarden. De weg er naar toe stond in de reviews omschreven als ‘steil’ en dat was ook zo. Maar het was het zo waard! Er was een jacuzzi, je kon massages boeken, ze serveerden heerlijke diners en elke ochtend home baked cake. De eigenaren waren een Duits stel die al 20 jaar in Spanje woonden en ze waren zo gastvrij. Echt een aanrader (no spon!).

Op zaterdag deden we helemaal niets behalve chillen, spelletjes en lezen en op zondag deden we een flinke hike. We zagen meer slangen dan ooit in Australie en het pad was een beetje een dichtgegroeide bushbush, maar niet minder mooi. Aan het einde van de dag ploften we uitgeput in de jacuzzi en genoten van een boek en het weer. Ik kwam er helemaal van bij!

Op maandag reden we weer terug richting Valencia. We verbleven nog 1 dagje in de stad en genoten nog van eten op terrasjes en de zon. We ontdekten ook nog de cocktail ‘Agua de Valencia’. Zo lekker!

En toen waren we weer thuis… Eenmaal thuis hadden we nog een paar daagjes huismussen op het programma staan; films kijken, klusjes in huis, dat soort dingen. Heerlijk!

24/7 op Zoom

Na mijn vakantie ging ik weer fris en fruitig aan het werk; thuis. Want aan het einde van onze vacay was er weer een gezellige persco die opriep tot meer thuis werken. Nu is het grote verschil met deze lockdown en de eerste, dat ons laboratorium gelukkig niet dicht is. Als het echt moet, dan kun ik dus wel naar werk, dus dat is voor mij momenteel 1 dagje per week.

Ik krijg thuis wel veel gedaan, maar het zijn soms ook wel lange dagen op zoom. Ik ben al helemaal moe van naar een scherm kijken, hihi!

Maar het is extra fijn dat ons thuiskantoor nu eindelijk helemaal af geklust is. Ik zal binnenkort eens foto’s maken en een update schrijven.

Weekendafleidings: pottenbakken, Vintage & Vino, een museum en een bezoekje naar de bios

Met lange weken thuis, probeer ik extra veel leuke dingen in het weekend te doen. Zo boek ik in het weekend vaak een pottenbaksessie in het atelier en bezocht ik ook weer eens een fijne Utrechtse markt: Vintage & Vino. De naam zegt het al: een wijntje, wat vintage en lekker neuzen maar. Was echt leuk! Sowieso was de locatie tof, het was op het Hof van Cartesius; een soort verzamelplaats van allerlei creatievelingen.

Ook bezocht ik weer eens een museum. Samen met m’n mams ging ik naar de Nieuwe Kerk in Amsterdam voor de expositie over 250 jaar mode in Amsterdam. Interessant en heel tof om te zien.

En alsof ik oneindig veel weekends heb (hoe chill zou dat zijn), ging ik deze maand ook nog eens naar de film. Ergens sad dat de bioscopen weer 1,5 meter afstand moeten invoeren, maar stiekem vinden le bf en ik dat ook wel lekker, zo’n lege zaal. Als kleine Nederlandse zit er echt bijna altijd wel een lang iemand voor me, waardoor ik het niet kan zien. Óf er zit iemand naast met een snoeppapiertje te kraken haha. #misofonie

We gingen naar de film ‘The French Dispatch’ van Wes Anderson. Love Wes Anderson! Je moet er niet heen gaan voor de sterke verhaallijn, maar de beelden zijn zo mooi. Wat mij betreft een aanrader 🙂

New in town!

Deze maand bezocht ik maar liefst twee nieuwe hotspots in Utrecht, dus het leek me wel leuk om deze rubriek toe te voegen aan mijn maandelijkse dagboekje 🙂 Ik schrijf niet altijd van alle hotspots een aparte blog, dus ik maak er gewoon een categorie van. Allereerst:

KAUAI

KAUAI is een gezonde fastfoodketen uit Zuid Afrika. Daar is het een regelrechte hit, en de eigenaren besloten het ook eens in Nederland uit te testen. Ze hebben eventjes op Utrecht Centraal gezeten, daar kende ik ze van de enige plek waar fatsoenlijke koffie te krijgen was, haha. Maar inmiddels hebben ze een plekje weten te veroveren in het nieuwe gebouw van ‘de planeet’, ook wel House Modernes genoemd (ja, dat lelijke blauwe gebouw wat nu minder lelijk is tegenover de Bijenkorf in Utrecht).

Het concept is interessant: ze willen graag de gezonde tegenhanger van Mc Donalds zijn (goeie locatie ook, tegenover de ‘echte’ McD!). Zo verkopen ze gezonde ontbijtjes (smoothie bowls, wraps, sandwiches met gerookte zalm), lunch (wraps en warme en koude bowls) en ook diner (curries etc). Er staat ontzettend veel vegetarisch en vegan op de kaart en ik vond het echt heel betaalbaar.

Ik at er een acai bowl en le bf probeerde de gerookte zalm. Beide goedgekeurd! Ik heb nog wel even een hartig woordje gesproken met de eigenaar over de take-away cup waar ik mijn koffie in kreeg, maar er werd me beloofd dat ze er aan werken. Want naast gezond wil KAUAI graag ook goed zijn voor de planeet. En dat klinkt mij natuurlijk als muziek in de oren 🙂 Een leuke aanwinst voor de stad!

Kushiin

Naast KAUAI bezocht ik ook nog Kushiin. Dit is een nieuw koffietentje op de plek waar eerst Puschkin zat (RIP…). Van oorsprong komt Kushiin uit Nijmegen, daar is het een goed lopende koffietent. Je kunt er ook een koffie abonnement nemen, of een abo op biodegrable koffiecups, heel leuk! Ik dronk er twee koffie en genoot van wat baksels, die smaakten in ieder geval naar meer. Leuke tip deze!

Dit las / zag / luisterde ik

De afgelopen maand las ik twee boeken over het onderwerp ‘angst’, hierover komt gauw een blog online.

Ik luisterde de podcast ‘Een soort god‘ van de Volkskrant, over sekte leider en kung fu leraar Rene. Die ene die laatst tot 30 maanden cel is veroordeeld.

Ik keek op NPO de serie ‘Hvide Sands’, oftewel: witte stranden. Een beetje een softe nordic noir, wel vermakelijk.

Ook keek ik de film ‘The Guilty’. Een hele sterke film waarin je een politie agent volgt die bij de telefoondienst werkt en een ontvoering probeert op te lossen. Interessant gemaakt, want eigenlijk zie je alleen de telefonist, en geen andere scenes, maar je ziet het wel helemaal voor je. Ook op NPO. Op Netflix staat overigens ook een ’the guilty’, maar dat is de Amerikaanse remake. Hier de trailer van de Deense:

Dit heb je gemist

Ik schreef een lijstje om de avond lockdown door te komen en ik deelde een topper van een nieuw recept: vegan rendang van pompoen en venkel. Echt zo lekker voor kerst of gewoon een weekend in de winter.

Hoe was jouw maand?

Comments: 4

december 4, 2021

Je vakantie ziet er fijn uit. Het boetiekhotel ziet er echt leuk uit. Jammer van de omslag halverwege de maand. Hopelijk doen de leuke dingen in het weekend je goed.

Jaaaa jij was ook naar de zon! Heerlijk he? Ik heb er echt zo van genoten, om vervolgens in Nederland in de doffe ellende terug te komen (niet alleen lockdown maar… dat weeeeer! Pffft. Ik begrijp je blues als geen ander ;)) Dat hotelletje ziet er zo leuk uit, wat een prachtige omgeving! Heerlijk die jacuzzi ook.

Ben benieuwd naar je nieuwe keramieken kunsten 😀 En ik krijg megatrek van die broodjes knakworsten dus ik ga snel ontbijten haha :’)

december 6, 2021

Wat een fijn begin van de maand, lekker op vakantie! Fijn dat je wat zon hebt kunnen meepikken voordat je weer in een lockdown terecht kwam. En een pottenbakken, dat lijkt me dus echt leuk om te leren 🙂