Little bit of Diary #29 – December 2019

Oh hello, 2020! Opeens is het januari, zoals gewoonlijk vloog de tijd en nu zitten we zelfs ineens in een nieuw decennium. Deze diary is een beetje vertraagd, want ik was op reis naar Nieuw Zeeland en daarna kwam ik thuis in Australië met heel de stad in de rook en ik werd daar een beetje bezorgd van. Mijn (blog)brein ging op ‘uit’ maar nu is alles weer wat beter en hier is ie dan eindelijk: mijn avonturen van December. Enjoy!

De zomer brak aan

In december brak hier dan eindelijk de zomer een beetje aan en konden we genieten van mooie zonnige dagen. Zo gingen we nog eens hiken, dit keer naar het You Yangs regional park. We namen nieuwe Finse vrienden mee en kunnen nu een bezoekje aan Finland volgend jaar ook op onze bucketlist zetten. (want ze zijn heel aardig en nodigden ons meteen uit 😉 )

Verder bakten we met onze Nederlandse vrienden pepernoten op Sinterklaasavond, altijd leuk.

Kerstfeestjes x100

Op de een of andere manier hadden we dit jaar ook heel veel kerstfeestjes (wat dus nog steeds gek is omdat het zomer is hier). Van werk, van dansvrienden, nog meer van werk. Bij de meeste vergat ik foto’s te maken (de kerstlunch op werk is nog steeds niet om over naar huis te schrijven), maar één kerstfeestje was wat meer fotogeniek, we gingen namelijk ‘barefoot bowlen’. Dat is een soort Jeu de Boule, maar dan met een effectbal, waardoor de bal altijd in een halve cirkel gaat en het onmogelijk is om dichtbij het kleine balletje te gooien. Lol gegarandeerd want iedereen is hier dus slecht in.

Werken met zicht op de oceaan

Voor werk ging ik deze maand een week naar Geelong, een dorpje wat richting de ‘Great Ocean Road’ ligt. Ik moest nog wat analyses afmaken en hier hadden ze de expertise dus reisde ik een paar dagen met de trein met mijn samples. Het voelde weer een beetje alsof ik met de trein naar Nijmegen ging vanuit Utrecht, haha. Alhoewel de treinen hier sowieso nooit op tijd rijden, er geen wifi is en ook geen tafeltje. Een tikkeltje armoediger dus! Maar dan kon ik er vast weer aan wennen voor straks 😉

In Geelong werkte ik op een laboratorium met uitzicht op de oceaan en palmbomen, niet slecht! Helaas ook geen foto’s hiervan want ik mag geen foto’s maken op het lab haha. Bummer..

Rook in Melbourne

Jullie zijn vast al lang op de hoogte, maar Australië staat dus flink in de fik, vandaar dat de diary ook wat later was (ik was druk met me druk maken). De meeste branden zijn gelukkig hier ver vandaan, rondom Sydney en in de buitenbuurten van Victoria, de staat waarin Melbourne ligt. Maar inmiddels is het vuur zo groot (al meer dan 6x het gebied van de Amazone wat deze zomer in de brand stond), dat de rook nergens anders meer heen kan dan… overal? Melbourne ligt dus inmiddels regelmatig in een rookwolk, waarin je beter niet naar buiten kan ivm luchtkwaliteit en het lijkt alsof het mistig is. Zo bizar!

Op deze foto zie je het nog niet eens zo heel goed (alhoewel het mooi weer was en de lucht eigenlijk blauw zou moeten zijn), maar ik maakte later nog een andere foto vanuit het vliegtuig en dan zie je dus de rookwolk gewoon liggen. Echt wel bizar hoor! Ik hoop dat het allemaal gauw beter wordt met regen en hulp… Het is wel een beetje spannend af en toe!

En toen gingen we dus naar Nieuw Zeeland

Wauw, ik had dus nooit gedacht dat ik daar ooit heen zou gaan, want wat is het ver weg vanuit Nederland. Maar nu we nog hier in Australië wonen, dachten we: we grijpen deze kans! Vanuit Melbourne is het namelijk ‘maar’ 3,5 uur vliegen. Met Kerst en O&N was le BFs bedrijf dicht, en moest hij verplicht vrij nemen. Verder waren er nog wat vrienden van le BF die graag op bezoek zouden komen, maar die al in Australië waren geweest. Nieuw Zeeland leek hen ook wel tof, dus besloten we daar te meeten. Le BF en ik gingen een paar dagen eerder, om onder andere dansles te geven en nog even met z’n tweeën te zijn. We zijn namelijk dit jaar alleen maar met vrienden en familie op vakantie geweest en niet samen hihi!

Groepsfoto van onze dansers

Het land van Lord of the Rings

We begonnen onze reis op het Noordereiland in Auckland, reden vanuit daar naar Rotorua, lake Taupo en tot slot Wellington. Auckland is een leuke stad, maar je moet eigenlijk vooral voor de natuur gaan, als je dat leuk vindt. Le BF en ik bezochten samen bij Auckland een national park, waar ze hele bijzondere bomen hebben staan, Kauri bomen. Vooraf aan onze hike moesten we onze schoenen schoonmaken en ontsmetten, omdat er blijkbaar een schimmel rondwaart die aan de bomen vreet. We hebben nog nooit met zulke schone schoenen gehiked haha!

Bij de Kauri bomen

Daarna bezochten we nog ‘de zwarte stranden’, maar ze waren eigenlijk meer bruin en niet zo mooi als die in IJsland. Verwend, maar waar! Wat wel grappig was, is dat we twee foto’s maakten bij dit strand, 5 minuten na elkaar, waarin je de onstuimigheid van het weer ziet:

Het kan hier zo omslaan van regen naar zon en weer terug!

Toen onze vrienden een paar dagen later arriveerden, reden we direct naar de Hobbiton, want die was de dag erna met kerst dicht. Sowieso heb je in Nieuw Zeeland het gevoel alsof je op elke bergtop Legolas ziet springen en/of orks voorbij ziet stampen. Je zit namelijk gewoon de hele dag midden in de set van de Lord of the Rings en the Hobbit. Maar van de Hobbit hebben ze ‘the Shire’ filmset laten staan en die kun je dus bezoeken. Een beetje toeristisch maar echt heel tof.

Na de Hobbiton verbleven we in Rotorua, de stad van de geisers en natuurbronnen. Hier stinkt het enorm naar zwavel, en borrelt er overal random water uit de grond. Heel tof!

Ook hebben ze op het Noordereiland nog veel Maori dorpjes, de oorspronkelijke bewoners van NZ. In Rotorua bezochten we er zoeen:

En daarna reden we nog door naar een waterval en een ‘redwood forest’, een bos met enorm hoge rode bomen. Alles is zo mooi hier!

Na kerst in Rotorua te hebben doorgebracht, reden we door naar Lake Taupo. Hier is het meer vulkanisch en vind je onder andere ‘Mount Doom’ uit de LOTR. Helaas was Mount Doom zelf in een grote wolk gehuld, maar de omgeving was wel super mooi. We flansten een kerstdiner in elkaar en hadden uitzicht op een super mooi meer.

Je kunt hier bij Mount Doom ook een populaire dag-hike doen, maar hiervoor hadden wij helaas geen tijd. Wel bezochten we de waterval waar Gollum zit te vissen!

Hike richting mount Doom, maar mount Doom zelf zagen we niet…
Hier achter mij is dus Gollums plekje, hihi

We sloten het Noordereiland af in ‘Windy Wellington’, de hoofdstad van NZ. Een super schattig stadje, maar wel super winderig dus. Wel leuk om de natuur weer wat af te wisselen met wat stad, het eten was in ieder geval weer een stuk beter hihi.

Door naar het Zuidereiland

Het zuidereiland is dus veel groter dan het noordereiland, maar er wonen veel minder mensen, maar een miljoen in totaal ofzo. Men zegt ook dat het zuidereiland mooier is, en daarom is het ook toeristischer en populairder. Let’s see! Vanuit Wellington vlogen we naar Christchurch op het zuidereiland, de stad die in 2011 verwoest werd door een aardbeving en die vorig jaar ook nog in het nieuws was door een aanslag. Je zag nog echt wel puin in de stad, bijvoorbeeld de kerk die nog niet is opgebouwd of halve gebouwen.

Na een kort bezoekje aan Christchurch, reden we naar Mount Cook, de hoogste berg van NZ. Dit is een van de populaire bezienswaardigheden van het zuidereiland. En inderdaad, de rit er naartoe is ongelooflijk mooi en eenmaal vlakbij Mount Cook kijk je je ogen uit, je zit echt in de Alpen van Nieuw Zeeland. Onderweg deden we nog de nodige fotoshoots omdat de blauwe gletsjermeren zo prachtig waren.

Bij Mount Cook zelf deden we een hike van 4 uur en die was zo mooi! Hangbruggen, gletsjermeren, de natuur was hier zo overweldigend.

Na Mount Cook reden we verder naar het zuiden, richting Queenstown. Queenstown is een klein en schattig stadje (15.000 inwoners maar), maar daardoor helaas ook de duurste stad van NZ. Overnachtingen waren bijna niet te betalen! Daarom sliepen we in een gehucht een half uur verderop, Kingston.

De enige bezienswaardigheid in Kingston

De weg ernaartoe echter was natuurlijk weer prachtig

Vanuit daar reden we door naar Te Anau, een stad nog verder zuidelijk en bijna in de fiorden. In Te Anau kun je onder andere naar glow-worm grotten en naar Milford Sound, een fiorden gebied in het zuid-westen van Nieuw Zeeland. In Milford Sound regent het zo’n 300 dagen per jaar, de bergen houden namelijk de wolken een beetje vast. Gelukkig deden we een cruise (en zaten we binnen) en zagen we watervallen, zeehonden en vooral veel bergen. Wederom was alles weer zo mooi.

Kun je geloven hoe prachtig Nieuw Zeeland is? Oh my… Verder vierden we tussendoor ook nog even oud&nieuw, het was lekker 26 graden dus we vierden het met een barbecue haha. Happy new year allemaal! En dat was het weer voor deze maand!

Begin januari vlogen we terug, nu genieten we nog even van bezoek (le BFs zusje is op bezoek) en beginnen we alweer een beetje met de voorbereiding voor de terugreis. Eind februari emigreren we namelijk alweer terug naar Utrecht, ongelooflijk hoe snel dat gaat.

Wat heb je gemist?

In December schreef ik onder andere een travelguide over mijn reis naar Tasmanië, publiceerde ik een lekker recept voor Japanse Noedelsalade en mijmerde ik tot slot over wel of geen groene voornemens. Spoiler: ik schreef ze uiteindelijk wel!

Hoe was jullie oud&nieuw?

Comments: 5

januari 8, 2020

Aahhh Nieuw-Zeeland lijkt me zoooooo gaaf, het ziet er echt prachtig uit! Ik wil ook!

En ja, de bosbranden, brrr… ik vind het echt eng worden ook. Kan me goed voorstellen dat je je niet prettig voelt ’thuis’… zo dichtbij 🙁 Ik hoop dat er snel een flinke lading regen komt, wat verschrikkelijk 🙁

januari 8, 2020

Wauw, zo mooi daar in Nieuw Zeeland! Prachtige foto’s heb je gemaakt. Staat ook nog wel op m’n lijstje om ooooooit te bezoeken. Gek dat jullie alweer bijna terug naar Utrecht gaan, al kijk ik stiekem wel weer uit naar al je Utrecht updates!

Moet inderdaad beangstigend zijn, om niet in de buurt van de branden te wonen en toch de rook te zien hangen. Ik vind de beelden op tv echt vreselijk.
    Nieuw-Zeeland ziet er super mooi uit trouwens.

Karlijn

januari 11, 2020

Ik heb echt met hartjes in mijn ogen naar al je mooie foto’s zitten kijken. Ik wil OOOOKKKK! Wat een pracht, wat kan de natuur toch mooi zijn he?! En woaaa, al bijna weer terug. Lijkt me best gek!